21 / 07 / 2022

Evergreen content, czyli treści bez daty ważności

dubleArrowpowrót do bloga

content

Evergreen content - CFEC

Nieustanne namnażanie się treści w Internecie rodzi potrzebę poszukiwań alternatywnych metod pozyskiwania użytkowników. Twórcy wpadają na coraz to nowsze pomysły, jak uzupełnić bądź czym zastąpić w zasadzie niekończącą się produkcję nowych artykułów i materiałów, które przyciągają uwagę na krótką chwilę, by później ulec przedawnieniu i wyparciu przez kolejne publikacje, a po nich – kolejne. Marketing typu evergreen content funkcjonuje na innych zasadach.

Evergreen – ponadczasowa świeżość

 

Żeby unaocznić prędkość, z jaką w Internecie przybywa treści, wystarczy posłużyć się przykładami ze statystyk: dziennie przybywa na świecie około 250 tys. stron internetowych (Huss 2022), a na blogach publikuje się 7,5 mln postów (Wise 2022). Lawinowy przyrost treści oznacza między innymi, że gros z nich bardzo szybko traci na popularności. W rozumieniu Google „przedawnione dokumenty” (stale documents) to takie, które „nie były aktualizowane przez jakiś okres czasu, w związku z czym zawierają przedawnione dane” (Acharya et al. 2008). Przeciwieństwem publikacji przedawnionych będą treści „ponadczasowe” – „evergreen content” (evergreen dosłownie oznacza „wiecznie zielone”). Pod tą frazą kryją się „zoptymalizowane pod kątem wyszukiwania treści, które z punktu widzenia użytkowników pozostają aktualne i »świeże« przez długi okres czasu” (Digital Marketing Institute 2021). Oznacza to, że nieustannie przyciągają one użytkowników i generują ruch na stronie.

Do zilustrowania różnicy między treściami przedawnionymi a ponadczasowymi posłuży analiza trendów w wyszukiwarce Google. Na poniższym wykresie widać eksplozję zainteresowania frazą „Will Smith uderzył”. Chodzi o wydarzenie, do którego doszło 27 marca 2022 roku w trakcie gali rozdania Oscarów. Zirytowany dowcipami prowadzącego aktor Will Smith spoliczkował wówczas komika Chrisa Rocka:

Źródło: Google Trends

 

Apogeum zainteresowania całą sprawą przypada na 28 marca, a następnie spada (mimo krótkich wzrostów w następnych dniach, gdy w mediach pojawiały się kolejne komentarze), aby zaledwie po tygodniu wygasnąć na dobre. Oczywiście serwisy informacyjne prześcigały się w dotarciu z relacją o skandalu do jak największej liczby odbiorców:

 

Źródło: Google

 

W połowie kwietnia można było już uznać treści za przedawnione. Coś innego zdążyło przykuć uwagę internautów.

Zdecydowanie inny rezultat uzyskamy, gdy wpiszemy w wyszukiwarkę frazę „jak schudnąć”:

 

Źródło: Google Trends

 

Zarówno dzisiaj, jak i pięć lat temu, i zapewne także za kolejnych pięć lat – zawsze znajdą się chętni, którzy chcą zgubić kilka kilogramów i w związku z tym przeszukują sieć, by znaleźć skuteczny sposób (lub cudowne panaceum) na rozwiązanie ich palącego problemu. Zainteresowanie podlega pewnej fluktuacji, co widać szczególnie na początku każdego roku – pełnego nadziei i solidnych postanowień („tym razem to już naprawdę”) – lecz nawet w najgorszych momentach jesienno-zimowych („przed świętami to nawet nie ma sensu zaczynać, to trzeba na spokojnie przysiąść”) zazwyczaj nie spada ono poniżej 30% maksymalnej wartości. Tak więc w tym konkretnym przypadku do skonstruowania evergreena potrzeba będzie treści dotyczącej odchudzania, najlepiej w połączeniu z formą poradnika: „Jak… [coś zrobić (w tym wypadku – schudnąć)]”. Jeśli w tekst zostaną wplecione informacje o produktach dietetycznych czy usługach np. trenera osobistego, to otrzymamy miejsce przyciągające treściami, które ma potencjał sprzedażowy. Win-win!

Forma poradnika skutecznie zadziała nie tylko w przypadku pojedynczego użytkownika zmagającego się z własnymi codziennymi wyzwaniami. Evergreen content może być także magnesem na firmy, które szukają sposobów na tym skuteczniejsze generowanie dochodów. W tym wypadku forma poradnika również się sprawdzi, tematem będzie zaś jakiś aspekt biznesowej działalności, np. sprzedaż na cyfrowej platformie handlowej.

 

Źródło: Nethansa / https://nethansa.com/pl/blog/jak-zwiekszac-sprzedaz-na-amazon/

 

Rodzaje evergreenów

 

Poradnik to jednak nie jedyna formuła, w której sprawdza się strategia treści „zawsze na czasie”. Inne atrakcyjne możliwości to między innymi:

 

  • artykuł w formie listy,
  • porady i uniwersalne informacje,
  • studium przypadku,
  • historia danego fenomenu,
  • recenzje produktów,
  • filmy wideo.

 

Choć w przypadku dwóch ostatnich punktów trzeba dodać – w określonych przypadkach.

Lista, lista

Sto książek, które MUSISZ przeczytać… Wszystkie filmy z serii Harry Potter – od najgorszego do najlepszego (ranking)… Najrzadsze znaki zodiaku (lista)… Odkąd sir John Lubbock, 1. baron Avebury, ogłosił w trakcie przemówienia w 1886 roku 100 książek wartych przeczytania, wszelkiego rodzaju listy i rankingi pozostają wielce popularnymi narzędziami generowania zainteresowania. W czasach Internetu artykuł w formie listy stał się powszechnie stosowanym (według krytyków – zbyt powszechnie) środkiem przekazywania informacji i angażowania odbiorcy. Publikacje tego typu to „zwięzłe pakiety [treści] o przewidywalnej strukturze, powszechnie i chętnie czytane”  (Okrent 2014).

W skuteczny marketingowo sposób forma listy została wykorzystana przez „Reader’s Digest”. Artykuł na stronie internetowej magazynu prezentuje „sto książek wszech czasów”, a autorka zapewnia, że „jeśli chcesz zapełnić półki najlepszymi książkami wszech czasów, to jesteś we właściwym miejscu” (Beabout 2022). Każda ze stu pozycji wybranych przez redakcję czasopisma jest opatrzona krótkim komentarzem, ale także poręcznym przyciskiem, który kieruje prosto do internetowej księgarni Amazon, więc każdy potencjalny czytelnik automatycznie staje się potencjalnym kupującym (którego pieniądze trafią także po części do „Reader’s Digest”; periodyk otrzymuje procent zysku ze sprzedaży linkowanych książek, o czym jasno informuje już we wstępie do artykułu). Uwagę zwraca także umieszczenie w opisie danej pozycji linków prowadzących do kolejnych tekstów, związanych z określonym tematem (np. do materiału o książkach s.f.), co automatycznie poprawia jej pozycjonowanie. Lista będzie przyciągać kolejne rzesze doświadczonych bądź początkujących miłośników książek, a jej ponadczasowy charakter uwidacznia się już w tytule – wszak chodzi o książki wszech czasów, a nie np. największe hity ubiegłego roku. Jeśli już o Amazonie mowa, ten internetowy sklep również wykorzystuje format listy, choć w nieco innym kształcie. Każdy użytkownik witryny ma dostęp do kilku różnych list skupionych na określonych trendach (np. bestellerów, najpopularniejszych prezentów, książek najwyżej ocienianych) oraz do listy specjalnych rekomendacji, przygotowanej na podstawie przeglądanych wcześniej pozycji lub dokonanych uprzednio zakupów. Te listy również mają charakter treści ponadczasowych, mimo że nie są dziełem copywriterów, lecz wynikiem pracy algorytmów, nieustannie przetwarzających gigantyczne ilości danych. Surowe dane wymagają jednak obróbki, kategoryzacji i opracowania – trzeba zadecydować, które z nich będą najbardziej interesujące dla kupujących i nadadzą się do stworzenia konkretnej listy. Lista bestellerów narzuca się sama jako odpowiednie narzędzie promocji i sprzedaży, więc jest najczęściej stosowana.

 

Źródło: Beabout 2022.

 

Informacje zawsze w cenie

Obok kompletnych poradników, instruujących krok po kroku, jak coś zrobić, użytkownicy nieustannie poszukują informacji, porad, wskazówek. Dzień po dniu setki internautów zaglądają na stronę Poradni Językowej PWN lub do Słownika języka polskiego PWN. Ale rozterki mogą dotyczyć także produktów, które chcemy kupić. I tak na przykład zakup obuwia (bądź odzieży) przez Internet wiąże się z ryzkiem wybrania nieodpowiedniego rozmiaru. Zdając sobie sprawę z wyzwań stojących przed konsumentem, sklep Woliniusz.pl przygotował stronę z rozmiarami obuwia, z podziałem na producentów (np. adidas, Timberland). Odpowiednie wykorzystanie fraz i słów kluczowych sprawiło, że sklepowa tabela rozmiarów zajmuje pierwsze miejsce w wyszukiwarce Google dla hasła „rozmiar butów”. Umieszczenie strony informacyjnej w witrynie sklepu to kolejny sposób na zachęcenie konsumenta do zakupów: jeśli sklep pomógł mi w ustaleniu odpowiedniego dla mnie rozmiaru obuwia, to może warto u nich kupić, bo sprawiają wrażenie bardzo pomocnych. Także w tym przypadku zadbano o to, aby w rozmiarówce nie zabrakło krótkich opisów marek, a także linków przekierowujących ze strony informacyjnej prosto do katalogu produktów.

 

Źródło: Woliniusz / https://woliniusz.pl/Tabela-rozmiarow-cterms-pol-29.html

 

Studium przypadku

Konsument lub klient, który poszukuje danej usługi, może chcieć dowiedzieć się, jak dany proces wygląda od podszewki. W jaki sposób firmy w branży radzą sobie z trudnościami i jak odnoszą sukces. Jest to doskonały pretekst, aby wyróżnić własne przedsięwzięcie, a z drugiej zaimponować fachową wiedzą, która może zrobić wrażenie na perspektywicznym usługobiorcy. Poza tym – jak zauważa specjalista od e-commerce Aaron Orendorff – „To okazja, żeby opowiedzieć historię, a każdy lubi ciekawe historie” (Orendorff 2016). Na przykład agencja tłumaczeń locatheart dzieli się branżowymi informacjami na swoim blogu. Teksty Tłumaczenia zwinne:jak realizujemy 175+ nowych zleceń tłumaczeniowych dziennie (dla jednego klienta) (Wąsowska 2022) lub Tłumaczenia przysięgłe – dla kogo, kiedy i jak? (Lewalska 2021) są nie tylko świadectwem profesjonalizmu i rozmachu prowadzonych operacji, ale także służą dla drogowskaz dla kogoś, kto będzie szukał tłumaczeń przysięgłych (zawsze ktoś szuka) bądź tłumaczeń zwinnych. Teksty są opatrzone nienachalnym, ale sugestywnym CTA (Call-to-Action), zachęcającym odbiorcę do skontaktowania się z firmą w celu ustalenia indywidualnych form pomocy i współpracy.

 

Źródło: locatheart / https://locatheart.com/pl/tlumaczenia-zwinne-ciagla-lokalizacja-dla-ten-square-games/

 

Ponadczasowy przysmak

Do stworzenia evergreena można też wykorzystać jakieś zjawisko lub fenomen na tyle unikatowe, że będzie budziło (wciąż i wciąż) zainteresowanie i przyciągało ludzi poszukujących informacji. Na przykład sławetny mac’n’cheese, jeden z ulubionych przysmaków Amerykanów, makaron z serem. Jak to się stało – i z jakich powodów – ta serowa rozkosz podbiła amerykańskie serca? Zarys fenomenu można znaleźć na stronie „The Smithonian Magazine” (pierwsza strona w wyszukiwarce po wpisaniu zapytania o „mac and cheese history”), lecz – co szczególnie ciekawe – temat został podjęty w dwóch artykułach – z 2018 i z 2011 roku. Innymi słowy, bazując na popularności pierwszego tekstu, powstał drugi, lecz oryginał nie został usunięty, nadal dokłada swoją „cegiełkę” we wspieraniu pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Apetyt – jak wiadomo – rośnie w miarę jedzenia, więc skonsumowanie atrakcyjnego wizualnie i przystępnego artykułu może prowadzić do wykupienia subskrypcji magazynu i pozyskania kolejnego czytelnika.

 

Kulinarne ciekawostki mogą jednak posłużyć nie tylko w sekcji poczytnego żurnala. Historia mac’n’cheese wydaje się idealnym materiałem na bloga towarzyszącego stronie producenta serowego smakołyku lub restauracji oferującej danie w swoim menu. Wyszukiwarka Google zasugeruje nam historyczne informacje na stronie sieci Texas Chicken & Burger (druga strona wyszukiwania dla hasła „mac and cheese history”, a radośnie skacząca ikona ze strzałką „We deliver” (dowozimy) po lewej stronie ekranu przekieruje z kolei do platformy zajmującej się rozwożeniem jedzenia w Ameryce.

 

Źródło: Google

 

Opowiedz mi o…

Recenzje i filmy wideo również mogą zostać wykorzystane w ramach praktyk typu evergreen content marketing, ale nie bez zastrzeżeń. Temat musi być odpowiednio nośny, jeśli ma regularnie przyciągać odbiorców z określonej grupy docelowej. Niewyróżniająca się recenzja kolejnego niewyróżniającego się modelu telefonu, który w zasadzie różni się od poprzednika jedynie końcówką numeru seryjnego, zniknie w odmętach sieci równie szybko, jak się pojawi. Co innego w przypadku recenzji zapadającej w pamięć, która ze względu na atrakcyjną formę przekazu i aktualność będzie trafiać do kolejnych widzów i tym samym pozostanie wśród materiałów promowanych przez algorytm budujący rankingi danej platformy. Szybka kwerenda na portalu Youtube ujawni, że w ramach hasła „recenzja” jednym z najbardziej popularnych filmików jest załadowany w 2013 roku materiał poświęcony konsoli Xbox One z kanału arhn.eu. Wideorecenzja nadal generuje wyświetlenia i jest wciąż polecana użytkownikom. Jak zauważa jeden z nich: „7 lat po publikacji filmu, YT wciaż go proponuje. A obejrzeć mimo wszystko fajnie!”. Na taki stan rzeczy składa się kilka czynników. Niewątpliwie kluczowe znaczenie ma tutaj długi cykl życia konsoli. Model, który miał swoją premierę w 2013 (w Polsce w 2014) roku, doczekał się swojego następcy dopiero w 2020 roku (choć odświeżone wersje Xbox One pojawiły się w 2016 i 2017 roku). Ale równie ważna jest recenzja sama w sobie, przeprowadzona przez specjalistę od sprzętu i oprogramowania służącego elektronicznej rozrywce – Arkadiusza „Dark Archona” Kamińskiego. Profesjonalnie przygotowana, lekka, lecz niestroniąca od technicznych szczegółów – wszystko to sprawia, że nawet po latach „mimo wszystko fajnie” się ją ogląda. Ponad pół miliona wyświetleń mówi samo za siebie, a niewykluczone, że do materiału gracze będą jeszcze wracać – nawet po to, żeby porównać charakterystykę nowszego sprzętu ze starszym.

 

Źródło: YouTube

 

Fajerwerki teraźniejszości

 

Nie wszystkie treści mają potencjał do stania się evergreenem, czasami wynika to z ich charakteru, czasami z innych czynników (np. nieudanej prognozy technologicznej, ekonomicznej itp.). Poniżej przykłady tematów i materiałów, które na internetowym horyzoncie informacyjnym mogą zaznaczyć swoją obecność (nawet silnie), ale ich potencjał do przyciągania odbiorców z czasem maleje. Mimo że treści te czasami wyglądają jak teksty ponadczasowe, ostatecznie nimi nie są.

Poradnik na chwilę

Jak wykorzystać Whisper w biznesie? Ciężko powiedzieć, bo znalezienie dobrego poradnika do Whispera nie jest łatwym zadaniem. Zaraz, zaraz, poradnika do czego? No właśnie.  Whisper – anonimowy serwis społecznościowy, który według doniesień prasowych sprzed prawie dekady miał pokonać Facebooka i Twittera (Ostruszka 2014), szczycący się w 2013 roku 3 miliardami odsłon miesięcznie, mimo że wciąż istnieje, to nie zajmuje wysokiej pozycji w rankingach (w 2020 roku 122. miejsce w rankingu aplikacji społecznościowych na iPhone’a [Harwell 2020]). Niebezpieczeństwo tworzenia evergreena jest oczywiście takie, że to czas zrewiduje, czy naprawdę mamy do czynienia z czymś „ciągle aktualnym”, czy tylko zwykłym przebojem „na chwilę”.

Lista (bardzo, bardzo konkretna)

Jeśli artykuł NAJLEPSZE HORRORY WSZECH CZASÓW. Wielkiranking brzmi jak idealny kandydat do marketingu evergreen content, to już tekst Netflix maj 2020 – lista premier seriali i filmów oraz ocena nowości (Filipek 2020) jest czymś zgoła przeciwnym. Lista ta dotyczy określonego momentu, w maju 2020 roku. Tak więc szczególnie na początku oglądalność będzie wysoka, ale ciężko się spodziewać, żeby ktoś interesował się takim zestawieniem w grudniu (chyba że w kontekście historycznym, co może mieć znaczenie). Jednak autorzy artykułu doskonale zdawali sobie sprawę z mechanizmów rządzących oglądalnością, a tekst spełnił swoje zadanie, by następnie ustąpić swojemu następcy; miesiąc po tekście majowym na stronie Popkulturyści pojawił się jego następca: Netflix czerwiec 2020 – lista premier seriali i filmów oraz ocena nowości.

Oglądalność artykułu majowego według narzędzia Ahref:

Skok od 9 tysięcy wyświetleń w maju 2020…

…do 3 wyświetleń na koniec grudnia 2021.

 

Artykuł z ostatnim hitem popkultury w tytule

Kiedy dany film, serial lub gra komputerowa święci triumfy w kinach, na telewizorach lub ekranach komputerów, ciężko oprzeć się pokusie i nie spróbować choć trochę uszczknąć tej popularności, żeby przekierować uwagę rozgorączkowanych fanów w swoją stronę. Tak się stało w przypadku brytyjskiej agencji ds. e-commerce Fluid Commerce: artykuł na firmowym blogu pt. Jon Snow Might Be Dead (We Hope Not), But SEO Isn’t! Here’s Why… (Być może Jon Snow nie żyje – mamy nadzieję, że to nieprawda – ale SEO ma się dobrze! Już tłumaczymy dlaczego) (Fluid Commerce 2015) wydawał się być strzałem w dziesiątkę. Odniesienia do emocjonującego finału piątego sezonu produkcji umiejscawiały treści w konkretnym miejscu w czasie i były obliczone na zysk „tu i teraz”. Łatwo się domyślić, że im dalej od wyznaczonego punktu, tym statystyki odwiedzin będą spadać (nie wspominając o tym, że ostatni sezon serialu rozczarował wielu widzów i negatywnie odbił się na odbiorze całej produkcji). Niestety, jak pokazuje poniższy wykres, wykorzystanie popularnych słów kluczowych oznacza także starcie się z olbrzymią konkurencją i działanie to nie zawsze przynosi pożądane efekty:

Dalej nic nie wiesz, Johnie Snow…

 

Nokia 5140

Niewiele jest produktów prawdziwie ponadczasowych (jak np. klapki Kubota). Wczorajszy hit już jutro może zostać przyćmiony nową propozycją, a niegdysiejszy rynkowy gigant może po latach stać się cieniem samego siebie. Choć dwie dekady wcześniej klasyczne telefony marki Nokia znajdowały się na ustach wszystkich, a każdy model mógł liczyć na szczegółową recenzję, zapewniając autorowi tekstu ruch na stronie, firma z czasem utraciła swoją pozycję i musiała ustąpić swoim konkurentom. To oznacza, że sieć jest pełna jest archiwalnych recenzji, które potrafiły wcześniej przyciągać czytelników przez lata. Wyparcie telefonów komórkowych starszego typu przez ich „mądrzejszych” kuzynów  silnie odmieniło branżę mobilnych urządzeń przeznaczonych do codziennej komunikacji. W przypadku smartfonów żywotność urządzenia jest zazwyczaj krótsza niż klasycznego telefonu, a regularna wymiana modelu na nowszy jest niezbędna, aby zagwarantować bezproblemowe korzystanie z najnowszych aplikacji, gier czy komfortową konsumpcję treści internetowych. Z tego też względu recenzje smartfonów raczej nieczęsto będą mogły posłużyć jako podstawa pod evergreen content marketing.

 

Generatory oglądalności

 

O ile niektóre treści wydają się skazane na krótkowieczność, jakkolwiek frapujące nie byłyby w danym momencie (cóż to był za siarczysty policzek!), jednak można wytypować tematy, które odpowiednio wykorzystane staną się mocnym fundamentem tekstowym bądź audio-wizualnym, działającym jak magnes na odbiorców. Poniżej kilka przykładów, zawsze świeżych i zawsze na czasie.

Dla konsumentów indywidualnych:

„Jak nosić małą czarną?” – mała czarna sukienka, popularny, a dla niektórych wręcz nieodzowny element kobiecej garderoby. Ale z czym ją nosić? Jak ją nosić? Jak i kiedy ją nosić? Oto pytania nurtujące niejedną damę, i to już od lat 20. XX wieku, kiedy sukienka została rozpowszechniona przez Gabrielle „Coco” Chanell. Prostota, elegancja i jednocześnie elastyczność (np. w doborze dodatków) czynią z tego ubioru stały element modowego krajobrazu – co oczywiście przekłada się liczbę poszukujących informacji (i produktu) w sieci.

„Jak wiązać krawat?” – kolejne pokolenia dżentelmenów (i nie tylko) mierzą się z tym arcyważnym pytaniem i próbują ujarzmić „zwis męski ozdobny”. Szczęśliwcy korzystają z mądrości swoich ojców i dziadków, ale popyt na tę wiedzę nie ustaje. Biznesowe spotkanie, ślub przyjaciela, wytworna kolacja przy świecach. Zawsze znajdzie się chętny do poznania tajników sztuki wiązania krawatów (i – jeśli strona zawiera odnośniki do produktów – być może także zakupu nowego).

 

Odwieczny problem – „jak wiązać krawat”. Źródło: Google Trends

 

„Jak wywabiać plamy?” – krawat, mała czarna, ulubiony T-shirt lub domowa kanapa. Czy to w wyniku oddziaływania prawa Murphy’ego, ułańskiej fantazji lub pośpiechu – na elemencie odzieży bądź meblu może pojawić się plama. Nieznośna, tłusta, uporczywa plama. Pozostawiona sama sobie może stać się zaschniętą i starą plamą. Bez względu na jej charakter nawet w tej chwili ktoś dzielnie walczy, żeby się je pozbyć. Na jednym z pierwszych miejsc w wyszukiwaniu Google trafimy na artykuł w formie listy (22 rodzaje plam, które usuniesz domowymi sposobami) z 2017 roku. Jak widać, temat jest ciągle świeży.

Dla firm i przedsiębiorców:

„Jak założyć działalność gospodarczą?” – nawet Bill Gates i Elon Musk musieli gdzieś zacząć. Cel jest jasny – podbój rynku, kosmosu, wykupienie Disneya. Ale zanim przydomowy garaż stanie się zalążkiem nowego superbiznesu, trzeba jeszcze dopełnić niezbędnych formalności i podjąć odpowiednie kroki w celu założenia własnej działalności. Kobiety biznesu, innowatorzy, młode wilki kapitalizmu. Wszyscy chcą się upewnić, jak postawić pierwsze kroki na drodze do sukcesu. A to oznacza potencjał marketingu evergreen content.

 

„Jak założyć firmę”. Źródło: Google Trends

 

„Content i SEO” – aby firma osiągnęła sukces, musi istnieć w Internecie. Nie wystarczy jednak założyć witrynę internetową czy e-sklep. Liczą się jeszcze dobre treści i odpowiednie wypozycjonowanie strony. Trzeba podjąć wysiłek, aby pokonać konkurencję w walce o pierwsze miejsca rankingów internetowych wyszukiwarek. Bez względu na typ biznesu w XXI wieku każdy perspektywicznie myślący przedsiębiorca będzie poszukiwał informacji na temat kluczowych elementów sieciowego marketingu. Na pierwszej stronie wyszukiwania Google można znaleźć poświęcony temu zagadnieniu artykuł z grudnia 2016 roku. Boom w branży e-commerce w ostatnich latach jedynie wzmaga i tak już wysokie zainteresowanie tematem. O świeżość tego evergreena nie trzeba się martwić. 

„Co to jest lokalizacja?” – prężnie działająca firma, które chce przekroczyć granicę lokalnego rynku i stanąć w szranki na arenie międzynarodowej będzie musiała sięgnąć po usługi lokalizacji, żeby dostosować produkty, marketing i treści do innych języków, kultur i kontekstów. Również i w tym przypadku wywołany przed globalną pandemię szybki rozwój sprzedaży w internecie zagwarantuje świeżość odpowiednio przygotowanego artykułu na lata.

 

Zawsze aktualny (ale z aktualizacją)

 

Mimo że sama nazwa sugeruje coś permanentnego, nie należy jednak traktować evergreenów jako cudownego perpetuum mobile, ponieważ nigdy nie wystarczy „opublikować i zapomnieć”. Należy – najlepiej regularnie, np. raz na miesiąc lub na kwartał – powracać do stworzonych uprzednio evergreenów, przeprowadzać audyt i kontrolować, czy nadal spełniają swoją funkcję, zapewniając stabilny strumień nowych użytkowników, czytelników i potencjalnych kupujących. Lista stu książek wszech czasów może się zmienić – może jakieś najnowsze beletrystyczne arcydzieło wymusi przeredagowanie ustalonej hierarchii? Szczególną uwagę należy zwracać uwagę na informacje, które się przedawniły i mogą wprowadzać czytelnika w błąd. Jeśli artykuł o tym, jak zrzucić 5 kg nadwagi, obejmuje zdyskredytowaną dietę, która okazała się niewypałem, ryzykujemy utratę zaufania odbiorcy.

Może też zaistnieć sytuacja odwrotna, kiedy artykuł niemający pełnić funkcji evergreenu stanie się takim, np. ze względu na nieustającą popularność tematu. „Nieśmiertelny” i kultowy telefon Nokia 3310 został zrecenzowany przez portal GSM Online w 2001 roku, a recenzja ta znajduje się na drugim miejscu w wyszukiwaniu Google, przyciągając nowych czytelników skuszonych sławą modelu lub szukających alternatywy dla nafeszerowanego funkcjami smartofna.

Jedynym ze sposobów na utrzymanie świeżości evergreena, przy jednoczesnym ograniczeniu czasowo-tematycznym, jest usunięcie kontekstu czasowego z adresu artykułu, lecz pozostawienie go w tytule. I tak na przykład możemy wyobrazić sobie artykuł na hipotetycznej stronie https://superrecenzje.pl/najlepsze-filmy-netflix , zatytułowany Najlepsze Filmy Netflix Maj 2022. Dla silnika wyszukiwania treści frazy w adresie będą odnosić się ogólnie do najlepszych filmów na platformie Netflix, a sam artykuł będzie zakorzeniony w danym miesiącu w danym roku. Cyklicznie aktualizowany spełni funkcję marketingową, gwarantując treści „na czasie” dla spragnionych filmowych atrakcji miłośników popkultury. Popularnym tematem stanowiącym źródło aktualizowanych corocznie artykułów jest Sylwester (i wszelkie aspekty tej imprezy, które równo co 12 miesięcy zachęcają do zapoznania się z najnowszymi trendami).

Jeśli chodzi o prowadzenie strony internetowej, najlepsze efekty daje zbudowanie stabilnego fundamentu z evergreenów, dla których uzupełnieniem mogą być chwytliwe artykuły zasadzone silne w teraźniejszości. W przypadku, gdyby środki nie pozwalały na tak szeroką skalę działań, evergreen content powinien stanowić podstawę marketingu i treści na witrynie – stabilny wzrost wygrywa na dłuższą metę z chwilowym trendem (przykro mi, panie Will Smith).

 

 

 

W nieustannie zmieniającym się świecie i płynnych warunkach rynkowych evergreen content marketing wydaje się doskonałym narzędziem budowania pozycji własnej firmy i przyciągania nowych klientów. Mimo że zainteresowania internautów i konsumentów potrafią ulec dramatycznej przemianie w krótkim okresie czasu, warto postawić na tematy, które w założeniu mają być trwalsze niż najnowszy artykuł o celebrytach. Odpowiednie sprzęgnięcie treści z platformą sprzedażową to przepis na sukces w branży e-commerce, a strumień nowych odbiorców evergreenów może przełożyć się na strumień nowych kupujących. Oczywiście przygotowanie takich treści zawsze najlepiej powierzyć specjalistom.

Źródła

Acharyja A. et al. (2008), Information Retrieval Based on Historical Data, 18.03, Google Patents, https://patents.google.com/patent/US7346839B2/en, dostęp: 10.05.2022.

Beabout L. (2022), 100 Best Books of All Time, 28.01, Reader’s Digest, https://www.rd.com/list/books-read-before-die/, dostęp: 10.05.2022.

Digital Marketing Institute (2021), The Beginner’s Guide to Evergreen Content, https://digitalmarketinginstitute.com/blog/the-beginners-guide-to-evergreen-content, dostęp: 10.05.2022.

Filipek D. (2020), Netflix maj 2020 – lista premier seriali i filmów oraz ocena nowości, Popkulturyści, https://popkulturysci.pl/netflix-maj-2020-seriale-filmy-nowosci-premiery/, dostęp: 10.05.2022.

Fluid Commerce (2015), Jon Snow Might Be Dead (We Hope Not), But SEO Isn’t! Here’s Why…, https://www.fluidcommerce.co.uk/blog/jon-snow-might-be-dead-we-hope-not-but-seo-isnt-heres-why/653/, dostęp: 10.05.2022.

Harwell D. (2020), Secret-Sharing App Whisper Left Users’ Locations, Fetishes Exposed on the Web, The Washington Post, https://www.washingtonpost.com/technology/2020/03/10/secret-sharing-app-whisper-left-users-locations-fetishes-exposed-web/, dostęp: 10.05.2022.

Huss N. (2022), How Many Websites Are There in the World?, Sitefy, https://siteefy.com/how-many-websites-are-there/, dostęp: 10.05.2022.

Lewalska M. (2021), Tłumaczenia przysięgłe – dla kogo, kiedy i jak?, LocAtHeart – Blog, https://locatheart.com/pl/tlumaczenia-przysiegle-dla-kogo-kiedy-i-jak/, dostęp: 10.05.2022.

Okrent A. (2014), The Listicle as Literary Form, „Uchicago Magazine”, Vol. 114, No. 2, https://mag.uchicago.edu/arts-humanities/listicle-literary-form, dostęp: 10.05.2022.

Orendorff A. (2016), 20 Types of Evergreen Content that Produce Lasting Results for Your Business,https://copyblogger.com/evergreen-content/, dostęp: 10.05.2022.

Ostruszka Ł. (2014), Whisper – serwis, który pokona Facebooka i Twittera?, Polityka, https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/ludzieistyle/1588751,1,whisper–serwis-ktory-pokona-facebooka-i-twittera.read, dostęp: 10.05.2022.

Wąsowska A. (2022), Tłumaczenia zwinne: jak realizujemy 175+ nowych zleceń tłumaczeniowych dziennie (dla jednego klienta), LocAtHeart – Blog, https://locatheart.com/pl/tlumaczenia-zwinne-ciagla-lokalizacja-dla-ten-square-games/, dostęp: 10.05.2022.

Wise J. (2022), How Many Blogs Posts Are Published Per Day in 2022? [Latest Statistics], Earthweb, https://earthweb.com/how-many-blogs-posts-are-published-per-day/, dostęp: 10.05.2022.

Zobacz inne artykuły